عن ابن عباس رضي الله عنه ان النبي صلى الله عليه وسلم قال: إِيَاكُمْ وَالزِّنَافَإِنَّ فِيهِ أَرْبَعَ خِصَالٍ يُذْهِبُ الْبَهَاءَ عَنِ الْوَجْهِ ، وَيَقْطَعُ الرِّزْقَ ، وَيُسْخِطُ الرَّحْمَنَ ، وَالخُلُودَ فِى النَّارِ (الطبرانى فى الأوسط ، وابن عدى ، وفيه عمرو بن جميع وهو متروك)
Maksudnya: Jauhilah zina maka sesungguhnya padanya ada empat kesan; menghilangkan cahaya pada wajah, memutuskan rezeki, dan menyebabkan kemarahan dan kebencian akan tuhan yang Rahman sekali gus mengekalkannya ke dalam neraka. (Riwayat Tabrani)
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنَ الزِّنَى مُدْرِكٌ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الاِسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلاَمُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ.
Maksudnya: Ditetapkan bagi setiap keturunan Adam bahagian daripada perzinaan yang pasti diperolehnya, tidak boleh dielak: Maka dua buah matanya melakukan perzinaan dengan memandang, dan dua buah telinga melakukan perzinaan dengan mendengar dan lidah melakukan perzinaan dengan bercakap, dan tangan melakukan perzinaan dengan pikulannya/serangan dan kaki melakukan perzinaan dengan melangkah dan hati turut melakukan perzinaan dengan nafsu menyukai dan mengharapkan dan membenarkan yang demikian itu oleh kemaluan dan menolakkannya. (Riwayat Muslim)
عَنْ أَبِي سعيدٍ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: لاَ يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ وَلاَ الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ وَلاَ يُفْضِى الرَّجُلُ إِلَى الرَّجُلِ فِى ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَلاَ تُفْضِى الْمَرْأَةُ إِلَى الْمَرْأَةِ فِى الثَّوْبِ الْوَاحِدِ.
Maksudnya: Tiada seharusnya lelaki memandang aurat lelaki, tidak juga wanita melihat aurat wanita, dan tidak harus juga bersentuhan lelaki akan lelaki dalam satu pakaian dan tidak juga harus bersentuhan wanita akan wanita dalam satu pakaian. (Riwayat Muslim)
عن أبي سعيد و ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم:
من ولد له ولد فليحسن اسمه وأدبه فإذا بلغ فليزوجه فإن بلغ و لم يزوجه فأصاب إثما فإنما إثمه على أبيه
Maksudnya: Sesiapa yang dilahirkan untuknya anak maka elokkanlah nama dan adabnya, dan apabila ia mencapai baligh maka kahwinkannya, maka jika sudah baligh tetapi belum dinikahkannya maka tatkala dia melakukan dosa maka dosanya tertanggung ke atas bapanya. (Riwayat Baihaqi)
عن حسين قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "من ولد له ولد فأذن في أذنه اليمنى وأقام في أذنه اليسرى لم تضره أم الصبيان".
رواه أبو يعلى وفيه مروان بن سالم الغفاري وهو متروك.
Maksudnya: sesiapa yang dilahirkan anak untuknya maka azankan pada telinga kanannya dan diiqamatkan pada telinga kirinya nescaya tidak diganggu oleh ibu budak (syaitan). (Riwayat abu Ya’la)
عَنْ مِقْدَامَ بْنِ مَعْدِيكَرِبَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ : مَا أَكَلَ أَحَدٌ مِنْ بَنِى آدَمَ طَعَامًا خَيْرًا لَهُ مِنْ أَنْ يَأْكُلَ مِنْ عَمَلِ يَدَيْهِ إِنَّ نَبِىَّ اللَّهِ دَاوُدَ كَانَ يَأْكُلُ مِنْ كَسْبِ يَدَيْهِ. رَوَاهُ الْبُخَارِىُّ فِى الصَّحِيحِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُوسَى.
Maksudnya: Tidaklah yang dimakan oleh seseorang dalam kalangan anak Adam akan satu makanan yang lebih baik untuknya daripada yang dimakan hasil tangannya sendiri. Sesungguhnya nabi Allah Daud makan hasil usaha tangannya sendiri. (Riwayat al-Bukhari)
عن أبى هريرة رضى الله عنه عن نبي صلى الله عليه وسلم قال: يأتى على الناس زمان ما يبال الرجل من أين أصاب المال من حلال أو حرام
أخرجه النسائى (7/243 ، رقم 4454) .
Maksudnya: Akan dialami oleh manusia satu zaman yang lelaki tidak kisah dari mana dia dapat harta sama ada halal atau haram. (Riwayat Nasai)
عن أبي هريرة رضي الله عنه :أنَّ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم قال :يأتي على الناس زمان لا يُبالي المرءُ ما أخذَ منه : أمِنَ الحلال ، أم من الحرام ؟ أخرجه البخاري والنسائي.
Maksudnya: Akan dialami oleh manusia suatu zaman yang seseorang itu tidak peduli apa yang dia dapat daripadanya; adakah daripada yang halal atau daripada yang haram. (Riwayat Bukhari dan Nasai.)
عن أنس رضي الله عنه :أنَّ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم قال : يأتى على الناس زمان يحج أغنياء أمتى للنزهة وأوساطهم للتجارة وقراؤهم للرياء والسمعة وفقراؤهم للمسئلة (الديلمى أخرجه الخطيب)
Maksudnya: Akan dialami oleh manusia suatu zaman yang orang kaya dalam kalangan umatku mengerjakan haji untuk melancong, orang pertengahan dalam kalangan mereka pergi untuk berniaga, orang cerdik pandai dalam kalangan mereka pergi untuk riak dan sum’ah dan orang miskin dalam kalangan mereka pergi untuk menyelesaikan masalah (minta sedekah dll). (Riwayat Al-Dailami)
Tahniah atas info ini
ReplyDeleteTerima kasih Kak An...
ReplyDelete