RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Minggu :
37
Hari :
Selasa
Mata Pelajaran
|
:
|
Pendidikan Islam
|
|
Tahun / Masa
|
:
|
3 Potensi / 8.45 – 9.15 pagi
|
|
Bilangan murid
|
:
|
26 orang
|
|
Tajuk
|
:
|
3.3 Adab dalam kehidupan harian
|
|
3.3.3 Adab bercakap dengan rakan
|
|||
Objektif
Pengajaran dan Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
Aras
1 : Menyebut dengan betul adab-adab ketika bercakap
dengan rakan.
Aras
2 : Menerangkan kebaikan atau faedah bercakap dengan
sopan
seperti yang dianjurkan oleh Islam.
Aras
3 : Menjelaskan akibat tidak menjaga tutur kata ketika
bercakap dengan rakan.
|
|
Pengetahuan Sedia Ada Pelajar
|
:
|
1.
Murid mempunyai rakan
sekelas yang baik.
2.
Selalu bercakap dengan
rakan-rakan.
|
|
Persediaan Pelajar
|
:
|
Murid sudah dibiasakan menyediakan buku
teks, buku aktiviti dan buku latihan di atas meja sebelum guru masuk ke kelas
|
|
Konsep
|
:
|
1. Menghargai peranan rakan atau sahabat.
2. Menghargai nilai persahabatan
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
:
|
Papan
hitam, kad imbasan, sampul surat, Kamus Pelajar
|
|
Nilai
|
:
|
Berakhlak mulia, bertanggung jawab, berkasih
sayang, hormat-menghormati dan bersopan santun.
|
|
Langkah
/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Pendahuluan
|
Doa belajar
|
1. Guru meminta murid menadah
tangan untuk belajar.
|
1. Semua murid menadah tangan dan
berdoa beramai-ramai.
|
Nilai:
-Rendah diri
-Khusyuk
|
Set induksi
( 4 minit )
|
Lakonan spontan pertemuan 2 orang
sahabat.
|
1. Guru meminta 4 orang murid
tampil ke hadapan.
2. Murid tersebut dibahagikan
kepada 2 kumpulan.
3. Wakil setiap kumpulan diminta
mengambil satu sampul surat yang berisi arahan lakonan.
4. Satu kumpulan diminta berlakon
watak sopan dan satu lagi watak tidak sopan.
5. Setelah selesai, guru
mencungkil idea murid terhadap lakonan dan mengaitkannya dengan tajuk yang
akan diajar.
|
1. 4 orang murid tampil ke
hadapan.
2. Murid berlakon mengikut arahan
yang terdapat di dalam sampul surat.
3. Murid-murid lain memberi
tumpuan.
|
Nilai:
-Berani
-Bekerjasama
BBM:
-Sampul surat
|
Langkah 1
( 4 minit )
Pengertian ”rakan”
|
Pengertian ”rakan”
|
1. Guru meminta murid mencari maksud ”rakan” di dalam Kamus Pelajar.
2. Guru meminta murid membaca
secara kelas maksud ’rakan’ tersebut.
3. Penerangan dari guru.
|
1.
Murid membaca beramai-ramai seperti yang diminta.
2. Murid mendengar penerangan guru
dengan teliti.
|
Nilai:
-Bekerjasama
BBM:
-Kamus Pelajar
|
Langkah 2
( 4 minit )
|
Sumbang
saran
’Adab
bercakap
dengan rakan’
|
1. Guru bersoaljawab dengan
murid-murid mengenai adab-adab
bercakap dengan rakan seperti yang
diamalkan dalam pergaulan seharian.
2. Penerangan guru berpandukan kad
imbasan yang disediakan.
3. Guru meminta murid-murid membaca secara bergilir-gilir.
|
1. Murid bangun memberi pendapat
masing-masing
berdasarkan pengetahuan sedia ada
murid.
2. Murid mendengar penerangan
guru.
3. Murid bergilir-gilir membaca kad imbasan tersebut.
|
Nilai:
-Bekerjasama
BBM:
-Kad imbasan
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Perbinca-
ngan secara ber-
kumpulan
|
1. Guru mengedarkan nota berbentuk
dialog tentang faedah beradab dan akibat tidak beradab mengikut kumpulan
masing-masing.
2. Guru meminta murid berbincang
mencari isi-isi penting mengikut tajuk yang diberi.
3. Pembentangan.
|
1. Murid berada di dalam kumpulan.
2. 2 kumpulan diminta mencari isi
penting tentang faedah beradab dan 2 kumpulan lagi tentang akibat tidak
beradab.
3. Murid dikehendaki menulisnya
pada kad imbasan yang disediakan oleh guru.
3. Setelah selesai murid ke
hadapan untuk sesi pembentangan.
|
Nilai:
-Bersungguh-sungguh
-Bekerjasama
BBM:
-Nota
-Kad imbasan
|
Langkah 4
( 5 minit )
|
Penilaian
-Soalan lisan
|
1. Guru menayangkan kad-kad
bergambar di hadapan kelas .
2. Guru meminta murid
mengklasifikasikan gambar tersebut antara kebaikan beradab atau akibat tidak
beradab.
|
1. Murid-murid melihat kad
bergambar yang ditayangkan oleh guru.
2. Murid mengangkat tangan untuk
menjawab soalan-soalan guru berpandukan kad bergambar.
|
Nilai:
-Yakin pada diri sendiri
BBM:
-Kad bergambar
|
Penutup
( 5 minit )
|
1.Rumusan
|
1.
Guru membuat penerapan nilai murni dengan mengaitkan isi pelajaran
yang telah dipelajari.
|
1. Murid memberi tumpuan terhadap
rumusan guru.
|
Nilai:
-Berkasih sayang
-Hormat
-Beradab sopan
|
Tahniah. RPH yang lengkap.
ReplyDelete